Saturday, January 7, 2017

Darjah 1

Recently FB newsfeed penuh dengan post kawan-kawan hantar anak darjah 1.

I still remember what it was like on my first day of standard one.Yelah, anak sendiri tak ada, jadi terkenangkan kenangan sendiri jelah, which I remember quite clearly until now.

I must say, I must've been such a tough kid back then hahaha. Entahlah.

What I can remember is that Abah yang hantar masa tu. Tapi Abah tak hantar sampai kelas pun. Abah hantar then Abah terus pergi kerja. Tak de tunggu-tunggu punya.

So aku sendiri-sendiri pandai-pandai beratur ikut entah mana-mana kelas masa cikgu bawak tour satu sekolah tunjuk toilet kat mana semua tu, turned out I followed the wrong class. When it was time to enter the classroom the teacher told me that my name was not listed under the class. Yang aku ingat lepas tu aku berdiri je luar kelas tu bersama dengan parents yang duk tunggu anak-anak masing-masing.

Come to think of that now, I don't understand why the teacher didn't help me to get to the right class 😔. Sampailah ada seorang kakak tu perasan yang aku berdiri kat luar kelas macam tu, dia belek nametag aku. Nasib baik Abah ada tuliskan nama kelas dekat belakang nametag. Zaman tu bukan pakai nametag yang jahit tu tapi nametag yang pin dekat baju. Jadi kakak tulah yang hantar aku pergi kelas yang sepatutnya.

The whole time I didn't cry cuma I remember feeling 'tak tahu nak pergi mana'.

Maybe that was one of the reason yang buat aku anti sangat dengan budak-budak manja. Because my whole life (even at the age of 7) aku dah berdikari kot.

I think masa tu mungkin ada miscommunication kot dengan Abah. Maybe Abah dah bagitau sepatutnya pergi mana cuma aku yang blur-blur pergi ikut salah kelas haha.

But it was all fine. Aku memang OK je masa tu tak nangis langsung pun. It was not a bad memory for me. It was one kind of a memory 😊.

No comments: