Thursday, November 30, 2017

Toleransi Sifar

Perihal nak bayar hutang.

Sambil  menunggu untuk dilayani, aku terbaca satu klausa di bawah artikel “Toleransi Sifar” atas meja bilik diskusi tu.  Aku tak ingat ayat penuh tapi lebih kurang “Pihak kami berhak untuk tidak melayan indidvidu yang berkelakuan kasar, mengeluarkan kata-kata kesat..”

Aku pun baca dengan nada sarkastik jelah memandangkan hari tu aku dah call 2,3 kali dan dah pergi ke  2 cawangan untuk selesaikan loan aku. Haishh, nak bayar hutang pun susah, tau.

Dan seperti dijangka, urusan aku tak dapat selesai hari tu pun memandangkan “It’s lunch time already”. Jadi diorang tak dapat confirmkan figure sebenar yang aku kena bayar untuk full settlement. Katanya, “petang ni atau esok kami akan call puan untuk maklumkan semula”. Hahaha, gelak jelah 🙄

Dan keesokan hari aku tunggu lah update seperti yang dijanjikan, tetapi seperti yang dijangkakan juga, tak ada sesiapa call aku pun. Maka terpaksalah aku yang call.

Pegawai yang mula-mula angkat tu memang sinis je nada percakapan dia, padahal aku tanya baik-baik, dengan nada paling naif sekali. Mula-mula aku sabar jelah, tapi bila makin menjadi-jadi, maka hilang jugaklah kesabaran. Tapi idoklah makcik mengeluarkan kata-kata kesat pun.

Aku malas lah nak mention institusi kewangan yang mana tu. Cuma nak remind diri aku next time janganlah berurusan kat sini lagi. 

Mentang-mentang ada ‘protection’ yang membenarkan diorang untuk tidak melayan sebarang kekasaran atau kata-kata kesat, maka diorang pun bolehlah menyindir-nyindir pelanggan dan bagi servis sesuka hati je ye?

2 comments:

Kay said...

PTPTipu?

mygoldpen said...

Ptptipu pn polisi yg same ye kak..tp yg ni bkn ptptpu ehehe