Friday, August 20, 2010

..Muhasabah..

"Individu ‘kurang harta’ digoda agar mendapatnya melalui cara mudah & salah, mencemburui hartawan & menyalahkan takdir tuhan. Manusia hartawan digoda agar gunakan hartanya di jalan dosa, masih tidak puas & merasa diri tidak perlukan lagi Tuhan." - copied from Ustaz Zaharudin FB wall.

Saya akui saya termasuk dalam golongan yang mencemburui hartawan tu tapi selepas terbaca satu dari satu artikel (I think from someone's blog, tapi betul-betul dah lupa) saya rasa ada betulnya artikel itu and I have changed my mindset ever since.

It said something like "kita tak boleh simpy cakap 'ala, dia bolehlah, dia orang kaya' or ayat-ayat seumpamanya sebab kita tak tahu or mungkin tak dapat imagine kesusahan yang dia dah harungi untuk sampai ke tahap itu. Dan kita mungkin tak kan sanggup hadapi kesusahan yang dia dah pernah rasa tu so tak perlulah complain or jeolous dengan orang yang lebih kaya/senang"

Sekeliling saya sekarang pun ada orang yang macam tu. Yang macam selalu nak bandingkan nasib diri dengan orang yang lebih bernasib baik padahal terang-terang dia tak berusaha sekuat orang yang lebih bernasib baik tu. *Peringatan untuk diri sendiri jugak ni.

Jadi marilah sama-sama bermuhasabah.


No comments: