Thursday, September 7, 2017

Menjejak Daging Salai

Gara-gara tengok TV, kalau tak silap Majalah Tiga kot. Lepas tu kemaruk nak merasa daging salai yang diperkatakan ramai tu.

Aku save siap-siap nama tempat tu - Kampung Kundur Hulu. Tapi nama kedai yang featured on TV tu tak captured pulak, jadi bila sampai kampung tu main agak-agak jelah.

Yang kami jumpa ni, kalau dari arah Port Dickson, dia kedai pertama yang kita akan jumpa, sebelah kiri. Dari Port Dickson lebih kurang setengah jam perjalanan.

Kat kedai tu ada yang dah siap-siap masak jadi bolehlah menjamu selera di situ.


*excuse the penyapu..malas nak crop

Rendang Itik Salai + Daging Salai Masak Lomak

Daging Salai Cicah Air Asam


Kami beli jugak daging dan ayam kampung salai yang belum dibuat lauk. Tuan kedai kata boleh tahan seminggu kalau disimpan dalam peti, dekat regrigerator compartment tu. Tapi dia kira half-cooked jelah, so nak kena masak jugak sebelum makan. Sebenarnya diorang ada jugak jual pes masak lemak tapi masa tu dah out of stock pulak.

Ayam tu aku buat masak lemak cili padi, okaylah. Daging aku buat masak merah, tapi rasanya tak berapa kena kot. Aku agak yang salai-salai ni kita kena masak dengan santan, macam masak lemak atau rendang, baru menjadi-jadi 😁😁

All in all, aku suka sangat rasa smoky daging, ayam dan itik salai tu. Dah teringin balik pulak rasanya.


No comments: